Activiteiten

Voor ieder kind willen we uitdagend en motiverend onderwijs bieden. Rekening houdend met de wijze waarop kinderen zich ontwikkelen en leren. 

Wij vinden het belangrijk dat kinderen   –  de nieuwe wereldburgers – leren verantwoordelijk te zijn voor hun eigen ontwikkeling.

Woensdag buitendag!

 

Elke woensdagochtend gaat groep 1 t/m 3 naar het bos. Kennemerduinen ingang Bleek en Berg. De kinderen worden om 8.30 uur gebracht en om 12.00 uur daar opgehaald.

Missie natuuronderwijs outdoor learning:

Aansluiten bij de behoefte van kinderen om in de natuur te leren, nieuwe uitdagingen aan te gaan en ontdekkend te leren.

Voordelen van buitenonderwijs: Deze kinderen ervaren minder stress, zijn gefocust op wat ze zien; in het moment, zijn minder vaak ziek en hun motoriek wordt goed ontwikkeld.

Leerkansen liggen voor het grijpen:

 

  • De natuur biedt de ruimte die een klas niet heeft
  • De natuur biedt kansen tot sociale ontwikkeling: samen op avontuur gaan, samen genieten, samen onderzoeken, samen bouwen, samenwerken
  • Kinderen komen tot rust én kunnen tevens veel bewegen en hun energie kwijt. De natuur is de ideale plek voor de ontwikkeling van de grote motoriek
  • De natuur ligt vol met materiaal dat uitnodigt tot onderzoeken en ontdekken
  • De natuur prikkelt alle zintuigen: horen, zien, voelen, ruiken en proeven
  • Kinderen leren eerbied en liefde hebben voor de natuur. Zij zijn het, die later voor de natuur moeten zorgen
  • Kinderen ontdekken de veranderingen van de seizoenen
  • Kinderen verleggen hun grenzen in de natuur, leren om te gaan met tegenslagen, leren door te zetten
  • De natuur prikkelt de fantasie en creativiteit
  • Voor elke leeftijd en voor elk kind zijn er uitdagingen in de natuur
  • De natuur is een plaats met veel belevingsactiviteiten, hun oplossend vermogen wordt gestimuleerd

Een voorbeeld: De kinderen krijgen per tweetal een zoekkaart met pootafdrukken met daarachter een tekening van het desbetreffende dier. Ze gaan samen zoeken.

Doelen die geraakt worden:

 

Rekenen

  • Visuele discriminatie: vergelijken van pootafdrukken in het platte vlak met de pootafdrukken in het zand
  • Meten: Meetkundige begrippen zoals groter dan kleiner dan, grootst, maar ook snel/ langzaam etc.
  • Tellen: van aantal tenen
  • Vergelijken: met ons eigen spoor (aantal tenen)
  • Ruimtelijke oriëntatie: welke richting ging het hert op? Vooruit/ achteruit/ links/ rechts

Taal

  • Mondelinge taalvaardigheid: elkaar overtuigen bij afwijkende mening. Goed uitleggen aan de ander wat je bedoelt
  • Samen een plan maken waar je gaat zoeken en waarom.
  • Wat kan de oorzaak zijn dat het hert zo een haast had? 

Samenwerken

  • Samendoen met de sporenkaart, kunnen delen
  • De anderen erbij roepen als je een afdruk hebt gevonden, die interessant is voor de anderen.
  • Samen het spoor volgen. Hoe heeft het dier gelopen?

Natuurbeleving

  • Besef dat er ’s ochtends vroeg/ ’s avonds/ ’s nachts herten, vossen, muizen, vogels hebben gelopen
  • Hoe zien de pootafdrukken van de verschillende dieren eruit?

Het stenenproject

Mooie afsluiting van het project ‘Stenen’

 

De presentatie van ons eerste thema project heeft vrijdag 28 februari plaatsgevonden. Onder grote belangstelling van familieleden, kennissen en belangstellenden traden de jongsten op met dans en rap. De oudsten gaven een digitale presentatie als afsluiting. Daarnaast stelden de kinderen hun eindresultaten tentoon, waaruit duidelijk werd dat de kinderen hun nieuwsgierigheid ten volle hebben benut in onderzoek, samenwerken, beeldhouwen, schilderen, determineren, ontdekken en informatie verwerken.

Het onderwerp stenen werd breed in kaart gebracht gedurende 7 weken: er werden verschillende locaties bezocht om inspiratie op te doen waaronder het Teylersmuseum en ‘Swaalf’ natuursteenhandel in Haarlem evenals ‘Uit den Vreemde’, stenenwinkel in Santpoort. Er werd een grot nagebouwd, die beschilderd werd met pigmenten zoals dat in de prehistorie voorkwam, een winkel ingericht waar stenen te koop waren. Door zo te leren en te werken kunnen de kinderen hun talenten ontdekken en hun doorzettingsvermogen ontwikkelen.

Voor het thema ‘stenen’ waren we op bezoek bij Swaalf natuursteen te Haarlem. We hebben het bedrijf en de machines bekeken. Van alles kwam aan bod: stenen zagen, zandstralen, boren, frezen en polijsten.

Hoe we daar naar toe gingen? 
Met de step en de bus, lijn 2!

Naar het Teylers Museum

Februari 2020 – Het stenenproject krijgt al aardig vorm! 
We gaan er met de kinderen veel op uit. Goed kijken en stenen natekenen in het Teylers museum. 
Samen de wereld schilderen en aangeven waar stenen gevonden worden. 

En ook op bezoek bij de stenenwinkel in Santpoort.

Samenwerking met Thijsse’s Hof

Samen met Thijsse’s hof presenteren we vandaag, 10 oktober, een aantal van onze ideeën en lessen. Dit doen we voor de gemeente en provincie. Deze lessen hebben we zelf ontwikkeld.
De lessen komen in de leskisten met het thema ‘De Bij’. We zouden dit graag gaan delen met andere scholen.
Trots op deze eerste stap met het team!

Impressie van een dag spelenderwijs leren bij Thijsse’s hof. Imker Eddie kwam van alles laten zien, voelen en ruiken over de bij.

Buitenschools leren

September 2019 – Op zoek naar letters en cijfers in de winkelstraat van Santpoort. Kinderen spreken winkeliers aan en vragen om hun naam. 
Dan turven ze welke letters ze gevonden hebben.

Ook komend schooljaar zullen er kennismakingsdagen 

georganiseerd worden in onze school. 

Zie hiernaast een verslag van onze eerste editie in de plaatselijke krant van 28 maart 2019