Signalen 4 tot 12 jaarHieronder kan je de signalen aanvinken die je waarneemt bij het slachtoffer en de pleger. Als je onderaan de tekst op volgende klikt, kan je de risicofactoren voor de gehele casus aanvinken.Jouw eigen naamNaam van de leerlingSlachtofferCheckboxMisdraagt zich (diefstal, brandstichting, vandalisme)Gebruikt alcohol en/of drugsHeeft regelmatig buikpijn, hoofdpijn of last van flauwvallenGedraagt zich niet naar zijn leeftijd, is niet zindelijk op de leeftijd dat het hoort of heeft een terugval in gedragLaat afwijkend spel zienNeemt geen vriendjes mee naar huisBlijft rondhangen na schooltijd en / of is heel vroeg op school, komt regelmatig te laatPresteert op school onder het eigen kunnen of er is een plotselinge terugval in prestatiesGedraagt zich overdreven aangepast en afhankelijk of rebelleertIs wantrouwend, houdt afstand of maakt geen oogcontactIs agressief richting zichzelf, anderen en/of omgevingIs bang om alleen te zijn of heeft angst voor bepaalde mensen of plekkenVertoont plotselinge gedragsverandering in contact met ouders/verzorgersHeeft angst voor lichamelijk contact of is juist overdreven gericht op lichamelijk contactHeeft een negatief beeld van zichzelf en de omgevingGedraagt zich passief en apathisch of juist heel drukHeeft een vertraagde ontwikkeling of stoornissen (spraak, motoriek, groeiachterstandVertoont angst voor lichamelijk onderzoekIs vaak ziek of ziektes herstellen slechtHeeft ongezonde eet- en slaapgewoonten (opvallend vermageren of aankomen, oververmoeid)Is verwaarloosd (hongerig, slecht gebit, vieze, niet passende kleding)Heeft verwondingen en/of oude littekens (blauwe plekken, brandwonden, botbreuken, onverklaarbare verwondingen op vreemde plekkenSpecifiek voor seksueel misbruikCheckboxHeeft angst voor mannen of vrouwen in het algemeen of voor een man of vrouw in het bijzonderHeeft pijn, verwondingen, infecties aan de geslachtsorganenVertoont niet bij de leeftijd passend seksueel gedrag of kennisWeigert om over een 'geheimpje' te praten dat het met een andere volwassene heeftPlegerCheckboxWeigert benodigde medische of geestelijk hulp voor het kindVertoont negatief / dwingend gedrag t.o.v. het kindVermijdt verantwoordelijkheid te nemen voor eigen gedrag en/of beschuldigt het kindHeeft een laag gevoel van eigenwaarde, negatief zelfbeeldZiet geweld als een middel om problemen op te lossenGaat steeds naar andere artsen, ziekenhuizen (shopping)Volgt adviezen van school of andere instanties niet opVerhuist regelmatig, of is regelmatig verhuisdMijdt contact met leerkrachten op schoolWordt ondersteund door veel hulpverlening binnen het gezinMeldt zichzelf of gezinsleden vaak ziekIs onzorgvuldig in het nakomen van afsprakenHeeft relatieproblemenLeeft in een sociaal isolement / gesloten gezinHoudt het kind vaak thuisStelt zich overbeschermend opScheldt het kind uit en/of troost het kind nietGeeft aan het kind niet aan te kunnen en/of maakt overmatig gebruik van "zoethoudertjes"Uit veel klachten over het gedrag van het kindHeeft verwachtingen die niet bij de leeftijd van het kind horenGedraagt zich onverschillig t.o.v. welzijn van het kindGeeft vage verklaringen voor verwondingen/verwaarlozingRisicofactoren Huisvesting en woonomgeving Moeder: “We zijn alweer verhuisd. De buren kletsten weer over ons. Mijn man is overigens echt veranderd nu.”Checkbox(Ongeplande) GezinsuitbreidingAanwezigheid van dieren / dierenmishandelingMoeizame verhuizing en/of verbouwingOntevreden over woning en/of leefomgevingProblematische woonomgeving (Slechte of te kleine huisvesting, criminaliteit, armoede, achterstand, overbevolking, slechte sociale voorzieningen)Veelvuldig verhuizenFinanciën Kind: “Alle jongens uit de klas zitten op voetbal. Maar mam vindt sport te duur. Ze zegt dat ik ook wel op het balkon kan spelen”CheckboxAfhankelijk van sociale bijstand / armoedeBetalingsachterstand(en) en/of schuldenGeen financieel overzichtInkomensderving oudersNiet aanvragen van vergoedingenWerkeloosheidZingeving Leerkracht: “Toen de Harry Potter-reeks werd aangeschaft voor de bibliotheek mocht één van mijn leerlingen niet langer boeken lenen.”CheckboxCulturele invloeden / afwijkende subculturele normen en waardenOnwrikbare religieuze overtuigingen (opvattingen die niet met het gezin bespreekbaar zijn, zoals nut van inenten bij kinderen)Traditionele praktijken (rituelen, besnijdenis)Veel alleen zijn, eenzaamheidZoeken naar eigen identiteitLichamelijk functioneren BSO-medewerker: “Toen hij bij ons kwam, was hij al bijna zindelijk en dat ging ook een half jaar goed. Maar nu lijkt het alsof hij helemaal vergeten is dat er zoiets als een WC bestaat. Hij laat het gewoon lopen.” CheckboxExtra zorgafhankelijk kindZiekte binnen familieDagbesteding Wijkagent: “Ik zag op straat 2 kleine jongens een kat mishandelen. Toen ik met hen voor hun deur stond, was er niemand thuis.”CheckboxGeen ouder/opvoeder aanwezig in huisOnderwaardering huisvrouw/-manPraktisch functioneren Meisje: “Bij mijn vriendinnetjes zijn ze zo lief thuis, daar kunnen wél kindjes spelen.”CheckboxMoeizame planning en taakverdelingOverbelastingVluchtelingen- of migrantenstatus (Aanwezigheid van trauma’s, lage sociaal economische status, onzekerheid verblijfsvergunning, werkloosheid, negatief zelfbeeld)Sociaal functioneren Leerkracht: “In de klas is ze niet te handhaven, ze heeft een brutale mond wanneer haar iets niet bevalt. De problemen thuis hebben hier vast iets mee te maken” CheckboxMoeizame scheidingOntwikkelingsachterstand kindOp jonge leeftijd ouder (<18 / 19 jaar)Problematische jeugd van ouders (zelf slachtoffer geweest van mishandeling of de eigen relatie met ouders is als liefdeloos / afstandelijk ervaren)Sociaal isolement / gebrek aan sociale steunVrienden met negatieve invloedPsychisch functioneren Logopediste: “Hoewel er geen aanwijsbare reden is, gaat hij nauwelijks vooruit. Op deze leeftijd moet de spraak al beter ontwikkeld zijn.” CheckboxNegatieve houding t.o.v. interventies / hulpverleningOntwikkelings- of concentratiestoornisOvermatige stressPositieve opvattingen over antisociaal gedragProblemen met reguleren / uitdrukken van emotiesVerslavings- en/of psychische problematiekVerstandelijke beperking (bijv. laag I.Q.)Overige zaken die je wil melden en niet eerder voorkwamenVerstuur formulier